Nem sok jót jósol az egyiptomi sajtó a közel-keleti békének Benjámin Netanjahu izraeli kormányfő választási győzelme következményeként.



A médiában szerdán felszólaló elemzők egybehangzó véleménye szerint "Izrael a szélsőségességre szavazott". A tudósítások ugyan történelmi jelentőségű pozitív fejleményként emelték ki, hogy az izraeli arab pártok koalíciója a harmadik legnagyobb politikai erővé vált, ugyanakkor nem győzték hangoztatni Benjámin Netanjahu kormányfő "vészjósló" kijelentését, amely szerint győzelme esetén nem jön létre független palesztin állam. 

Az an-Níl egyiptomi hírtévé helyszíni tudósítója szerint Netanjahu "közbiztonsági madárijesztőként" állította be az arabokat, amikor a voksolás napján egy videoüzenetben arra figyelmeztette az izraeli szavazókat, hogy az arabok "óriási tömegekben" járulnak az urnákhoz. A riporternő szerint a kormányfő azt az érzést keltette az emberekben, hogy megválasztása az egyetlen remény a palesztin terrorral szemben.

A CBC Extra kairói székhelyű hírtévé által megszólaltatott elemzők szerint Netanjahu újból bebizonyította, hogy ő a legkarizmatikusabb politikai személyiség Izraelben, és a térségben uralkodó biztonsági káoszt, valamint az Irán jelentette veszélyt hajtogatva sikeresen felsorakoztatta maga mögött a megrettent szavazókat.

"A voksolás kimenetele megsemmisítő csapást mért a közel-keleti béke reményére" - írta Facebook-oldalán Mohamed el-Barádei, a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) volt főigazgatója, aki szerint az izraeliek a megszállás mellett tették le voksukat. A Nobel-békedíjas egyiptomi politikus szerint "a békefolyamat illúzióvá vált, a kilátások sötétek".

Egyiptomi kormánytisztviselők egyelőre nem nyilatkoztak Netanjahu győzelméről. Nem valószínű, hogy bíráló szavak érkeznek Kairóból; a két ország közti határvidéken tevékenykedő terrorcsoportokkal szembeni együttműködés szüksége háttérbe szorítja az ideológiai ellentéteket. A felek közti "erős bizalomról" szólva Abdel-Fattáh esz-Szíszi államfő egy hete úgy nyilatkozott a The Washington Post című amerikai lapnak, hogy "rengeteget beszél" az izraeli kormányfővel.

Forrás: MTI